دانشگاه من

آموزش های ساده، کوتاه ،موثر و کاربردی

40 راه عملی برای بهبود فردی-10


40 راه عملی برای بهبود فردی-10

10. عادت بد را ترک کنید.

آیا عادت های بدی وجود دارد که می توانید ترک کنید؟ خوردن ناخن؟ سیگار کشیدن؟ شیرینی خوردن در هنگام عصبانیت؟.....

امروز می خواهیم نگاهی جدید به امر ترک عادت را باهم بررسی کنیم. دکتر جادسون بریور در مورد ترک عادت این طور می گوید، که ما می توانیم با نگاهی کنجکاوانه به مسئله، به مرور و به سادگی از شر عادت های بد خود راحت شویم.

(( برای شکل گیری یک عادت یا عمل، انگیزه کافی، رفتار و پاداش لازم است.

ما خوراکی را می‌بینیم که به نظرمان خوبه، مغز ما می‌گه،« کالری‌ها! ... بقا یافتن!» غذا را می‌خوریم، مزه‌اش می‌کنیم،خوشمزه است. و بخصوص با شکر، بدن ما علامتی برای مغزمان می‌فرستد که می‌گه «یادت باشه چی میخوری و از کجا پیدایش کردی.» یاد می‌گیریم که دفعه بعد این فرایند را تکرار کنیم. دیدن خوراکی، خورن خوراکی، لذت ببردن، باز تکرار کردن آن. انگیزه، رفتار، پاداش.

راحته، نه؟ خب بعد از مدتی مغز خلاق ما می‌گه، «می‌دانی که می‌توانی این روش را بکار ببری برای کارهایی علاوه بر بیاد آوردن اینه که غذا کجاست. می‌دانی دفعه بعدی که خیلی سرحال نیستی، چرا سعی نمی‌کنی چیز بخوری که به تو حس خوبی می‌ده؟» این را امتحان کنید و سریع یاد بگیرید که اگرموقع عصبانیت یا غم شکلات یا بستنی بخوریم، حالمان بهتر می‌شه.

همان فرایند، فقط با انگیزه‌ای متفاوت. بجای این علامت گرسنگی که از شکممان میاد، این علامت عاطفی-- احساس غم-- انگیزه ما برای میل به خوردن می‌شه.

شاید در سالهای نوجوانی، در مدرسه بچه خرخوان بودیم و آن بیرون بچه‌های یاغی را در حال سیگار کشیدن دیدیم و فکر کردیم «منم میخوام باحال باشم.» پس شروع به سیگار کشیدن می‌کنیم.باحال بودن را ببین، سیگار بکش باحال باشی، حس خوبیه. تکرار کن. انگیزش، رفتار، پاداش. و هر بار که این را انجام می‌دهیم، میاموزیم که فرایند را تکرار کنیم و عادتمان می‌شه. پس بعدا، در هنگام فشار واضطراب تمایل به سیگار کشیدن داریم یا خوردن چیزی شیرین.

همیشه برای ترک عادت مثلا سیگارکشیدن یا خوردن زیاد در هنگام عصبانیت، از راههایی استفاده می شود که ما را مجبور به انجام ندادن آن عمل می کند،اما نگاه جدید به این مسئله این طور است که به جای اجبار از کنجکاوی برای ترک عادت استفاده شود، یعنی نگویید که سیگار نکش، بلکه برید سیگار بکشید اما اینبار نسبت به حالتی که موقع سیگار کشیدن دارید کنجکاو باشید.

مثالی از یکی سیگاریهایی که این آزمایش را انجام داد، اون گفت،« سیگار کشیدن آگاهانه مثل پنیر بوگندوست و مزه مواد شیمیایی می‌ده، مزخرفه!»

خب این به معنی نیست که بگیم با جادو سیگار کشیدن را ترک می‌کنیم. اما با گذر زمان، همانطور که شروع به دیدن هر چه شفاف‌تر نتایج اعمال خویش می‌کنیم، عادات قدیمی را ترک کرده و عادات جدید را شکل می‌دهیم.

این فقط یک شانس دیگری برای این که از گره‌های عادتی تما عیار و پایان ناپذیرمان راحت بشیم. ( سایت تد )))

انجام دهید و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

  انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 48

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

ما در این سایت به شما کمک می کنیم که نمونه زیباتری از خود بسازید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما